חיפוש
  • עופר וקנין

What's on our mind?


What's on our mind?

שלום רב לכם אנשים יקרים , היו אשמח לחלוק עימכם כלי חשוב , פשוט ויעיל לחיים , כזה שיכול לאפשר לכל אחד מאיתנו , למצוא את הנושא, הסוגיה העיקרית החשובה ביותר להתמודדת בנקודת הזמן הנוכחית .

אחד הנושאים החוזרים על עצמם בכל אחד מהאימונים הוא, על מה אני רוצה להתאמן ? אני חש תקוע , מוטרד , אי נוחות , לא ממומש וכו', אך אינני יכול לשים את האצבע בדיוק על מה ובאיזה נושא .

כאשר אני שואל את מתאמניי מה מטריד אותם? עולה לא פעם העובדה, כי מדובר במספר רב של נושאים או מחשבות המטרידות אותם ולכן כל כך קשה לשים את האצבע בדיוק על הנושא עליו רוצים להתאמן .

מדוע מתקשים אנו להפריד בין המוץ לתבן , בין העיקר לטפל ?

קצת לגבי מחשבות . מחשבות הינן נושאים סוגיות או בעיות שונות הטורדים את מנוחתנו .

בואו נדמיין שהמחשבות שלנו הן כמו כדורי בליארד, רק שלהבדיל מכדורי הבליארד הרגילים, לכל מחשבה יש צבע שונה , אבל גם מאסה \ משקל וגם גודל שונה בהתאם למידת המוטרדות שלנו ממנה .

ככל שהמחשבה מטרידה יותר כך גם הכדור גדול יותר .

טיבן של מחשבות שהן לא סטטיות והן כל הזמן נעות בראשנו, כך שבכל רגע נתון, ישנה מחשבה אחת או כמה המעסיקות אותנו בו זמנית.

כך יוצא שאנו מצויים במעין ''הפרעת קשב'' מתמדת . כאשר בכל רגע נתון נעים להם אותם ''כדורי מחשבות'' בתוך ראשנו ומונעות מאיתנו לשים את האצבע על הנקודות המרכזיות, שבהן היינו רוצים למקד את מעשינו ופועלינו.

קצת לגבי יכולותיו של המוח האנושי שלנו . ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה כי החלק המודע שלנו קולט בכל שניה כ-15-10 מליון יחידות מידע מכלל מערכות החושים שלנו בכל רגע נתון.

בפועל המוח האנושי איננו מסוגל להתמודד עם כמות אדירה שכזו של מידע בפרק זמן כל כך קצר .

היה זה ג'ורג' מילר - פסיכולוג קוגניטיבי שמצא, שעל מנת להמודד עם כמויות המידע האדירות הללו, מבצע המוח שלנו, תהליך סינון דרך מספר פילטרים המצמצמים את כמות המידע באמצעות שלושה תהליכים שונים : ( השמטה , עיוות והכללה – נושא למאמר נפרד).

בסופם של תהליכי הסינון ''מתמודד'' המוח רק עם 5-9 יחידות מידע בלבד בכל רגע נתון . כלומר ביום טוב אנו מסוגלים להתמודד עם תשע יחידות מידע שאליהן אנו יכולים להיות מודעים ובים פחות מוצלח עם חמש יחידות מידע.

תהליך זה הינו תהליך סלקציה טבעית, שהמוח שלנו עושה, על מנת למקד את יכולותיו בהתמודדות רק עם מספר מצומצם וממוקד של פרטי מידע שנראים לו הרלוונטיים ביותר .

כיצד אם כן, נוכל אנחנו, לבצע תהליך של ברירה בחינה והבחנה מודעת של כל אותן מחשבות, המטרדיות את מנוחתנו ונבחר את אלו שהן ''הבוערות'' ביותר והמחייבות את התייחסותנו הדחופה או החשובה ביותר לטיפול?

התרגיל הבא יאפשר לכל אחד מאיתנו לעשות זאת :

את התרגיל ניתן לעשות על דף נייר או על המחשב והוא כולל 6 שלבים קלים ופשוטים לביצוע.

שלב ראשון :

  • קחו דף לבן ועט כחולה , ורשמו על גבי הדף את כל המחשבות הטורדות אותכן , בלי כל קשר למידת חשיבותה או גודלה . המטרה היא ליצור תהליך שבו אנחנו ''מורידים'' לנייר את כל המחשבות שלנו מראשנו כך שלראשונה אנחנו יכולים לראות את כל אותן המחשבות בו זמנית על הנייר .

אגב בכך אנחנו מפנים מקום למחשבות חדשות ובשאיפה טובות יותר.

שלב שני:

  • ניתן ציון מ1-10 לכל אחד מהמחשבות הללו (נרשום הציון ליד כל מחשבה), כאשר הציון 1 יינתן למחשבה הכי פחות מטרידה ,בעוד שהציון 10 יינתן למחשבה הכי מטרידה . ניתן לתת את כל אחד מהציונים מספר פעמים וללא כל הגבלה ,כל עוד אתם מחלקים אותם למחשבות שלכם ע''פ מידת החשיבות שלהן.

שלב שלשי:

  • עברו על כל אותן המחשבות שרשמתם על הדף ונסו למצוא קטגוריות משותפות לכל אותם מחשבות , כך למשל מחשבות הנוגעות לכסף , מחשבות הנוגעות לבריאות , מחשבות הנוגעות לבית , למשפחה וכו'

שלב רביעי:

  • קחו את כל המחשבות שרשמתם קודם לכן על הדף ושבצו אותם בקטגוריות שעליהן החלטתם בסעיף הקודם .

שלב חמישי:

  • סכמו את כלל הניקוד שנתתם לכלל המחשבות בכל קטגוריה כך שבסיכומו של דבר תקבו מספר .

שלב שישי:

  • נחשו מה , כעת משסיכמתם את סך הנקודות בכל קטגוריה וקטגוריה קיבלתם למעשה תוצאות המשקפות למעשה את מידת חשיבות של הקטגוריה . הקטגוריה שקיבלה את מירב הנקודות והציון בה גבוהה היא הקטגוריה הבוערת שלכם . מבט נוסף בתוך אותה קטגוריה יראה לכם מהו הנושא או המחשבה החשובה ביותר והבוערת ביותר המחייבת אתכם להתחיל ולפעול לפתרון הבעיה .

כמה דגשים חשובים לתרגיל זה :

  • דאגו שהמחשבות אותן אתם רושמים יהיו מפורטות ככל הניתן ולא כלליות , זכרו ככל שתהיו ברורים לעצמכם כך תוכלו לפעול בצורה ממוקדת יותר ויעילה יות לפתרון הבעיות שלנו.

  • את הציון לכל מחשבה רשמו אחרי שרשמתם על הדף את כלל המחשבות והנושאים המטרידים אתכם .

  • אל תשבצו בקטגוריות את הנושאים או המחשבות שלכם קודם שנתתן לכל אחד מהם ציון,( הדבר נועד למנוע הטיה מכוונת של המוח שלנו את התוצאות).

  • ניתן בצע התרגיל על דף אקסל בקלות רבה ונוחה יותר .

  • זכרו שהתרגיל הנ''ל משקף את הקגוריה והנושאים החשבוים ביותר לנק' הזמן הנוכחית וכי עם הזמן הדברים משתנים

  • לכם מומלץ לקבוע עם עצמכם פגישה שבועית או חודשים ולברר לעצמכם מהם הנושאים או המחשבות הבוערות שלכם המחייבות את התיחסותכם הדחופה ביותר .

שיהיה בהצלחה

מוזמנים לשתף בנסיונכם או בחוויות שלכם

עופר וקנין

אימון אישי חוויתי לחיים


6 צפיות
  • Facebook Social Icon
  • Google+ Social Icon
  • Twitter Social Icon